Wednesday, January 6, 2010

LEDAKAN REALITI TV: SATU PEMIKIRAN

Dunia hiburan masakini bergerak pantas menuju matlamat saingan hebat dalam segala-galanya. Dunia hiburan mencakupi seluruh aspek media, sama ada media cetak mahupun elektronik. Media cetak dan media elektronik bergerak sejajar dengan cara tersendiri tetapi mempunyai fungsi tersendiri terhadap audiens. Audiens cepat terpengaruh pada dua gugusan media ini berdasarkan impak daripada sasaran sebarannya. Setiap sebaran maklumat bagi kedua gugusan media ini mempunyai agenda tersendiri iaitu menguatkan organisasi berlandaskan pengurusan komersial.


Bidang penyiaran televisyen sebagai contoh mempunyai tarikan istimewa mendedah pelbagai maklumat, hiburan dan komersial. Bagi tujuan memikat hati audiens stesen tv terbabit mengadakan rancangan berbentuk dwifungsi iaitu hiburan dan komersial. Hiburan dan komersial adalah dua gadingan istilah ideal untuk memperkata mengenai persembahan tv zaman ini. Badan penyiaran tv tidak boleh bergerak sendiri tanpa adanya sokongan komersial untuk mengukuhkan empayar. Sebuah stesen tv swasta waimah stesen kerajaan tidak dapat beroperasi tanpa sokongan kewangan yang kukuh. Didapati  banyak rancangan tv masakini lebih condong menerbitkan siri quiz yang membabitkan para remaja supaya mendorong mereka memilih siaran tersebut. Pada dasarnya quiz show atau juga disebut game show dicorakkan dalam persembahan tv bertujuan menguji ingatan minda, pengetahuan, ketangkasan ataupun mencuba nasib mereka yang terpilih bagi sesuatu siaran. Mereka ini biasanya akan memperolehi hadiah berupa barangan dan juga wang tunai.


Rancangan berbentuk quiz show dan game show sudah wujud di media barat sejak 1930 iaitu dalam rancangan radio yang berjudul Doctor I.Q. Setiap soalan yang dijawap dengan betul memperoleh sehingga 64,000 ribu dolar. Sehinggalah era quiz show di tv menjadikan satu perssembahan tv yang menguntung stesen tv. Quiz show sememang mendapat sambutan kerana ianya membabitkan imbuhan kewangan yang diperolehi oleh audiens yang mengambil bahagian. Mark Goodson adalah penerbit radio dan tv Amerika telah menerbitkan quiz show paling lama dalam sejarah persembahan tv iaitu What’s My Line? pada 1950 hingga 1967.


Begitulah ledakan persembahan realiti tv memberi kesan terhadap audiens untuk menontonnya. Apa yang terjadi stesen tv tempatan adalah peniruan dan penularan daripada barat kerana aliran ini lahir di sana. Namun, persoalannya adakah quiz show tersebut bertepatan dengan budaya penontonan di negara ini? Adakah setiap hari perlu adakan rancangan sebegini disogokan kepada audiens? Ataupun adakah rancangan ini untuk tujuan komersial semata-mata tetapi menidakkan keperluan audiens mendapatkan hiburan yang lebih baik dan selesa.


Ketika makalah ini dihasilkan (sekitar tahun 2005) didapati setiap stesen tv menyediakan rancangan berbentuk quiz show dan game yang kadangkala ianya sangat membosankan. Pemilik stesen terbabit perlu melakukan R & D sebelum menyiarkan setiap rancangan berbentuk sedemikian. Kelihatan juga rancangan berbentuk ini lebih condong menonjolkan bukan budaya bangsa Malaysia tetapi ala kebaratan. Cara peserta mengambil bahagian lebih mirip tidak bermoral dari segi pengucapan dan sikap mereka. Etika berpakaian dan siasah diri tidak diambilberat oleh stesen tv terbabit.


Ada game show yang memperlihatkan kebodohan peserta boleh juga menimbulkan satu sifat yang negatif jika ditonton oleh masyarakat tempatan. Seolah-olah memperlihatkan kebodohan orang Malaysia sendiri begitu. Bukanlah bererti kita perlu mencontohi semua rancangan terbitan barat tetapi sekadar mempelajari yang baik. Satu game show barat yang popular tetapi dari segi moral tergelincir untuk dimanfaatkan kepada audiens seperti siri I Bet You Will – MTV (Astro) dan Fear Factor – AXN (Astro).


Kedua-dua rancangan tersebut tidak serasi dengan budaya timur kerana banyak menampilkan aksi-aksi memalukan yang tidak sepatutnya dilakukan manusia waras. Peniruan yang baik mendatangkan manfaat kepada masyarakat audiens boleh diterimapakai tetapi jika mendatangkan aspek kemunduran pemikiran dan gelak ketawa bodoh boleh menyimpang sifat keperibadian masyarakat penonton Adakah wajar siri seperti Senario Gelak Kaya boleh mencanai minda audiens dan memberi impak pendidikan?


Kedapatan juga game show yang memberi impak cabaran dan keyakinan diri, hubungan kerjasama antara satu sama lain seperti Survivor –NTV7, Amazing Race – AXN (Astro), The Mole – TV2. Rancangan ini boleh memberi manfaat kepada audiens kerana melatih mereka supaya bersikap berani, cekal, tabah dalam menempuh setiap cabaran. Rancangan tersebut memberi peluang setiap peserta dalam kumpulan masing-masing bekerja dalam team untuk mencapai matlamat iaitu kemenangan. Ini boleh disamaertikan dalam kehidupan iaitu individu pasti berjaya jika bekerjasama dan toleransi dalam kumpulan.


Ada juga game show Jepun yang menarik seperti Istana Takeshi – NTV7 dan Unchan & Nanchan Challenger – NTV7 adalah siri game show penuh cabaran yang menyeronokkan. Siri Unchan & Nanchan Challenger adalah melatih kanak-kanak membiasakan diri berdirikari. Dalam rancangan tersebut peserta terdiri daripada kanak-kanak diberi sekitar umur 3 tahun diberi senarai barang keperluan dapur berbekalkan duit untuk mereka beli. Siri ini sebagai contoh dan banyak aksi lain tetapi rancangan ini menerbitkan kelucuan luarbiasa. Audiens yang buat pertama kali menyaksikan siri ini sudah tentu tidak kering gusi ketawa. Aksi kanak-kanak yang tidak tahu apa-apa di suruh beli barang keperluan dapur tetapi terbeli yang lain daripada senarai ditangannya. Ini sebagai latihan kepada anak-anak kecil yang menjadi peserta dalam rancangan tersebut.


Penampilan kanak-kanak dalam siri tv boleh mendatangkan kesan kasih-sayang dan kemesraan berkeluarga. Setidak-tidaknya siri seumpama itu menarik lebih ramai ibubapa menontonnya dan sudah tentu mendidik audiens menjadi manusia penyayang. Siri yang dipertontonkan oleh seisi keluarga berhadapan dengan tv boleh mengeratkan silaturahim kekeluargaan. Di situ terbit masyarakat penyayang daripada saluran tv. Rancangan sebegini ada kesan hiburan dan menerbitkan suasana keseronokkan dalam sebuah keluarga ketika menonton dengan gelak ketawa. Dan gelak ketawa bersama keluarga adalah harmoni kerukunan bekeluarga walaupun ketika itu sedang menonton tv.


Rancangan sebegini dianggap menarik bukan kerana ianya terbitan luar negara tetapi mutu rancangannya amat luarbiasa. Stesen tv tersebut membawa permainan rakyat dalam persembahan game show mereka dan secara tidak langsung memperdagangkan budaya mereka ke mata dunia. Jika ini yang dilakukan oleh stesen tv luar negara, makanya elok para penerbit stesen tv tempatan melakukan sesuatu untuk memperkenalkan budaya timur ke mata dunia dalam siri-siri tv kita. Jika tidak kita cuma terdaya menonton siri ciplakan dan diadun menjadi siri kita tetapi nampak kejelikan dan kecetekan bakat kita.


Persembahan realiti tv berbentuk quiz pula bukan semuanya baik malah membosankan tetapi rancangan tersebut tidak melalui R & D menyebabkan kurang bermutu. Persembahan realiti tv tempatan lebih menjurus peniruan secara total menyebabkan ianya ala kebaratan tidak mempunyai identiti Malaysia sebenar-benarnya. Di luar negara ada Hollywood Squares di dalam negara Celebrity Square - NTV7 dan di Malaysia Telebriti – TV1 yang seakan sama tidak menampakkan kecondongan ketimuran yang seolah-olah kita sentiasa melakukan peniruan untuk maju dan tidak ada identiti sendiri.


Bidang penyiaran di negara ini berusia lebih setengah abad dan sudah tentu pengalaman luas ke arah itu. Penyiaran kerajaan mahupun swasta seharusnya menitikberatkan masyarakat majmuk iaitu masyarakat yang sama-sama mendokong negara ini menuju kemerdekaan. Makanya setiap rancangan semestilah membabitkan semua bangsa. Isu ini pernah ditekankan dalam oleh Timbalan Menteri Penerangan baru-baru lalu dalam sidang akhbar tempatan. Beliau mengatakan stesen tv swasta contohnya TV3 banyak menampilkan integrasi sosial dalam rancangan mereka. Ini sebagai satu contoh terbaik untuk memakmur dan menjulang masyarakat cemerlang, gemilang dan terbilang melalui penerbitan media elektronik.


Rancangan bercorak game show dan quiz yang tidak memberi manfaat kepada masyarakat audiens tidak perlu dipaparkan. Cuba elakkan perbodohkan audiens melalui rancangan negatifkan minda mereka atau menyogok lambakan sampah dalam pemikiran audiens remaja. Kita boleh contohi yang terbaik sahaja dari barat seperti rancangan yang boleh mencanai minda iaitu quiz di tv yang paling tinggi ratingnya Who Wants to be A Millionaire dikendalikan oleh Regis Philbin. Rancangan quiz tersebut bermutu tinggi dan bernilai komersial yang mana semua golongan audiens tidak melepaskan peluang menonton siri ini. Audiens negara ini secara total celik ilmu yang sentiasa dahagakan perkara baru setiap hari dan mereka bakal menjadi masyarakat cemerlang, gemilang dan terbilang.

Makalah ini dihasilkan pada 25 Dis, 2005 dan digunakan sebagai rujukan pengkuliahan dan tutorial sahaja.

85 comments:

Mohamad Izzat bin Anuar said...

Lewat masa kini, dunia penyiaran elektronik, khususnya televisyen banyak menyajikan program-program yang berbentuk Realiti TV kepada penonton, atas sambutan dan keuntungan yang mereka peroleh. Lihat sahaja di setiap siaran, pasti ada rancangan Realiti TV, dari pagi hinggalah ke malam. Pada pendapat saya, rancangan seperti ini akan menyebabkan pemikiran masyarakat khususnya golongan muda seperti saya terencat dek hiburan kosong yang disogok. Bukan menidakkan rancangan Realiti TV berteraskan ilmiah seperti Akademi Al-Quran –TV9 dan Malaysian Top Host-TV3 yang mempunyai agenda bukan sekadar hiburan , namun dek kerana lambakkan rancangan Realiti TV yang berkiblatkan ‘hiburan tanpa sempadan’ yang wujud ‘seperti cendawan tumbuh selepas hujan’, ianya menenggelamkan rancangan Realiti TV yang bermanfaat pengisiannya.
Sekadar menyebut ‘setitik dari selautan’, seperti rancangan Realiti TV seperti Akademi Fantasia-Astro, Gangstarz-TV3, Idola Kecil-TV9, One In A Million-TV8 dan Pilih Kasih-TV1 serta rancangan ‘game show’ seperti Ewah-Ewah-TV3 dan Pop Kuiz-TV3. Rancangan seperti ini hanya mempertaruhkan hiburan semata-mata, tanpa apa-apa pulangan kebaikan. Ditambah pula golongan sasaran penontonnya ialah remaja dan belia, serta golongan kanak-kanak. Natijahnya, hiburan yang melampau ini tidak langsung mendatangkan nilai positif, malah akan melahirkan kemudaratan kepada generasi pelapis tampuk pemerintahan negara. Satu ketika dahulu, terdengar ura-ura kerajaan ingin mengehadkan kelahiran rancangan-rancangan seperti ini, namun ianya sepi begitu sahaja.
Saya bersetuju dengan pendapat penulis, iaitu rancangan bercorak ‘game show’ yang tidak member manfaat seharusnya dimansuhkan. Mengambil contoh rancangan Ewah-Ewah-TV3 yang pastinya tiada aspek positif pada rancangan itu sendiri, selain komedi kosong yang dibikin pengacara dan gelagat peserta yang terdiri dari selebriti-selebriti terkial-kial menjawab soalan serta bersaing dalam pertandingan fizikal. Hiburan yang ditonjolkan bukan sahaja tidak bermanfaat, malahan menunjukkan kurangnya kecerdikan selebriti dalam aspek akademik dan sikap mereka yang tidak bermoral.
Tidak salah mencedok idea luar, asalkan ianya diselarikan dengan nilai ketimuran dan islam, seperti contoh rancangan Roda Impian-TV3 dan Who Wants To Be A Millionaire-NTV7. Seyogia, rancangan-rancangan seperti ini dikekalkan untuk menjana tahap akademik masyarakat selain ianya sebagai salah satu saluran mudah untuk menambah pengetahuan am. Seterusnya, rancangan Realiti TV yang hanya bermotifkan hedonisme, patut dihentikan atau dikaji semula agar seiring sejalan dengan pegangan budaya dan agama masyarakat negara ini. Rancangan seperti The Biggest Loser-Astro, My Dad Is Better Than Your Dad-NTV7 dan The Apprentice-TV3 patut dikekalkan agar ianya bukan sahaja membantu membina jati diri peserta, malah member motivasi kepada penonton.

-izzat anuar-

AIN ABAS said...

Hujah daripada pembaca memberangsangkan saya untuk mengkritik serta berhujah tentang artikel ini.
Memang betul apa yang dibahaskan oleh saudara izzat. rancangan realiti tv pada masa kini tersimpang jauh daripada aspek moraliti dan sekaligus mengubah pemikiran penonton yang menontonnya.
Tambahan lagi,rancangan hiburan yang berbentuk nyanyian seringkali membanjiri industi televisyen di negara ini. Rancangan seperti Mystarz LG, Mentor, Akademi Fantasia dan lain-lain hanya mementingkan keuntungan yang mereka peroleh. Senang-senang sahaja mereka dapat untung melalui undian-undian yang dibuat oleh penonton yang meminati artis yang mereka dagangkan. Dan penonton pula, senang-senang tertipu dan rela berhabis ringgit asalkan artis yang mereka minati kekal dalam pertandingan itu. Yang untungnya syarikat penerbitan rancangan itulah. Penonton juga yang rugi. Inilah lumrah sebenar dalam rancangan realiti tv. Yang mereka labur beribu ringgit yang mereka dapat berjuta-juta. Apalah nasib penonton.
Saya setuju juga dengan pendapat izzat anuar yang mengatakan kerajaan akan mengambil tindakan untuk menyekat rancangan yang berbentuk hiburan ini ditayangkan terlalu banyak tetapi segala apa yang dicakapkan hanyalah "hangat-hangat tahi ayam".
Maknanya di sini, bukan tidak boleh ada rancangan realiti tv tetapi mestilah bersesuai dengan landasan agama, adab dan sensitiviti masyarakat malaysia. Jangan buat rancangan hiburan hanya untuk dapat untung tetapi fikirlah input dan mesej yang hendak disampaikan itu.

AIN ABAS

Neverland said...

Saya bersetuju dengan Encil Wira tentang pada zaman sekarang, stesen televisyen banyak menayangkan program realiti dan juga game show.

Satu satunya adalah tujuan hiburan dan komersial. Memang dikatakan bahawa semua pertandingan relaliti ini adalah untuk menonjolkan bakat, tetapi yang tidak masuk akal, kenapa harus diundi oleh masyarakat? Tentunya masyarakat banyak akan mengundi dengan peserta yang mempunyai nilai komersial yang tinggi, iaitu rupa. Ini memang tidak dapat disangkal lagi.

Tetapi adakah ia wajar untuk dipanggil sebagai mengembangkan bakat, tetapi lebih kepada rupa. Bukan kah ia patut dinilai oleh orang-orang yang profesional?

Masyarakat memang tertipu, duit mereka banyak yang dihabiskan. Yang untung adalah syarikat tv tersebut.

Saya tidak berapa setuju dengan Encik Wira mengatakan game show akan menyerlahkan kebodohan seseorang yang memalukan. Bagi pandangan saya, ia adalah game. Dan tidak salah jika kita memang tak boleh jawab, kerana kita memang tak tahu.

Orang-orang di rumah yang menonton akan lebih terhibur dan merasakan diri dalam game show tersebut.

Jika tiada game show, atau program-program realiti adakah dunia hiburan akan menjadi semeriah begini?

Memang game show bukan lah budaya kita, tetapi adakah pertandingan menyanyi itu budaya kita juga? Dengan memakai baju yang terdedah serta berpeluk dengan orang bukan muhrim?

Semua ini adalah hanya untuk hiburan, dan diri sendiri yang harus pandai mengawal.

Cuma masyarakat harus bijak. Adakah wajar untuk mengeluarkan duit yang banyak hanya semata-mata untuk mengundi orang yang dia minat, tetapi nyanyian budak sekolah pun boleh bawa.

Hiburan tetap hiburan, dan sememangnya ada benda yang negatif. Negatif itu mengkhayalkan orang.

Anonymous said...

Dunia telah berada di dalam era moden. Banyak rancangan-rancangan yang telah di terbitkan sama ada berbentuk pendidikan ataupun hiburan. Saya bersetuju dengan pendapat cik Wira di mana tidak semua perkara dari barat itu boleh kita jadikan contoh di dalam hidup kita. Namun ada seperkara yang telah di nyatakan oleh cik Wira yang tidak saya persetujui. Di dalam artikel tersebut ada menyatakan bahawa Game Show itu hanya akan menunjukkan kebodohan peserta. Tidak. Pada pendapat saya sebagai seorang penonton, rancangan seperti itu tidak sama sekali menunjukkan kebodohan peserta. Jika rancangan itu begitu, maka rancangan Who Wants to be a millionnaire itu juga berada di situasi yang sama. maksud saya, jika seseorang peserta itu tidak dapat menjawab soalan yang di berikan, ini juga bererti rancangan itu menunujukkan kebodohan perserta. Tambahan lagi rancangan tersebut memberikan soalan yang sangat berat di mana tidak semua penonton tahu pengetahuan itu. Malahan lagi, hampir kesemua peserta menyertai rancangan itu hanya kerana inginkan wang beribu ringgit dan bukannya untuk berhibur atau merapatkan silaturrahim.

Namun, setiap penonton mempunyai pendapat yang tersendiri. Saya tidak boleh menegaskan bahawa pandapat saya adalah tepat. Setiap orang ada pendapat masing-masing.


-putri lanun-

Anonymous said...

Puan? Cik? Payung, barangkali apa yang dimaksudkan tuan penulis tu (DJ) bukan semua... sila baca ayatnya tu betul2. "Ada game show yang memperlihatkan kebodohan peserta boleh juga menimbulkan satu sifat yang negatif jika ditonton oleh masyarakat tempatan". Bukan semua...Gamaknya game show yang dimaksudkan ialah "Bang Bang Boom" terbitan tv3. Cuba puan tengok program tu, sangat memperbodohkan orang Melayu ataupun satu Malaysia kerana nak dapat upah limapuluh ringgit aje. Kesian depa kena naya dik bebudak yg host program itu. Cuba fikir-fikirkan. Barangkali ini pendapat bodoh saya sendiri le, sebab tak sekolah tinggi. He! He! He! (Ketawa perli)

Anonymous said...

ya. aku setuju dgn tukang komen yg tak bernama tu. Begitu juga pendapat Sdr. Izzat Anuar idea n pendpt dia okay. Game show "Bang Bang Boom" mendera minda org Melayu yg akan layu kerana duit ciput tu (RM50). Tak menguji minda keintelectualan langsung. Abang wira (aku panggil nama tu masa dia duty di Radio THR) punya pendapatan okay.. sebab dulu dia selalu bagi topik panas dalam program "Hello sayang" dan pendapatannya bernas macam beras bernas jugak. Tabik kpd abang Wira manja.
Din Breng

Leman Galah said...

Aku le yg tak ada nama tu... Leman Galah. Kau tak ingatkan aku lagi ke Din Breng? Dulu same2 makan nasi lemak kat Kg Baru tu.. depan Masjid, ingat tak?

Leman Galahburger.Com

Din Breng said...

Anak sungai punya budak... mangkuk ayun, ko rupanya ye? Eh, aku dah lama cari ko tau. Sejak bila dah pandai main internet ni? Ini dah kira maju dah... Jual burger lagi ke?

Suzana Latah said...

Salam. Seronak pulak baca citer-citer diaorang ni, akupun nak join sama bagi pendapat... (bukan pendapatan macam kata Din Breng - dia salah pakai istilah tu) maaf ya... abang Din Breng. He...he...he... Pasal game show di tv, aku rasa okay aje. Yg korang komen tu, program tu ada yg tak kena kot... sebab tak ada org pantau. Takut jadi lebih-lebih pulak (macam orang sasau aje di tv) yang malu orang Melayu sendiri. Tapi tulisan cik wira tu statement dah lama...tolong baca petikannya “Ketika makalah ini dihasilkan (sekitar tahun 2005) didapati setiap stesen tv menyediakan rancangan berbentuk quiz show dan game yang kadangkala ianya sangat membosankan”. Mungkin masa tu ada program yang teruk betul. Kena baca baik-baik ayat dia tu, baru le nak komen. Cuba pakai akai sikit ...ya. Jangan marah!K Itu aje nak bagi komen.

Suzana Latah (Janda Penjual Nasi Lemak)

Maganda Si Intan said...

Buka peti televisyen. Lihat, siaran televisyen pada masa sekarang jika ingin dibandingkan pada masa dahulu memang ternyata ketara bezanya. Rancangan-rancangan yang ditontonkan sudah pasti ada yang berfaedah kerana bukankah fungsi televisyen itu untuk menyampaikan maklumat selain daripada ianya sendiri satu hiburan? Hiburan? Tidak semua hiburan itu berunsur negatif dan tidak semuanya positif. Imbas kembali, pada suatu ketika dahulu, negara kita dilanda dengan program realiti TV; "demam Akademi Fantasia". Ramai yang berpendapat bahawa rancangan realiti ini memberikan kesan negatif terutamanya kepada remaja kerana rata-rata penontonnya adalah golongan remaja. Ianya menjadi satu kesan negatif apabila peserta-peserta rancangan itu sendiri memaparkan aksi-aksi kurang sopan seperti berpeluk-pelukan antara lelaki dan perempuan. Setelah musim demi musim berlalu, rancangan ini semakin jadi pudar dan hambar kerana terdapat stesen televisyen yang lain juga menerbitkan rancangan realiti yang seakan-akan sama konsepnya dengan Akademi Fantasia. Adakah kita sudah ketandusan idea baru? Kenapa kebanyakan rancangan realiti TV di negara kita terlalu banyak berunsurkan nyanyian hiburan semata-mata? Bandingkan dengan negara luar. Cukup kagum saya apabila menonton rancangan realiti "The Apprentice". Barangkali suatu hari nanti kita juga dapat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara luar?

-Intan Nadiah Hamzah-
CT112.

Anonymous said...

Saya amat bersetuju dengan komentar yang diberikan oleh Encik Wiramanja dan beberapa komen yang bernas dari yang lain . Dunia hiburan sememangnya mengindahkan lagi persada seni kita tidak kiralah samada seni suara,seni lakon atau sebagainya. Dunia hiburan diserikan lagi dengan kehadiran media cetak dan juga media elektronik yang bertanggungjawab sepenuhnya untuk menyampaikan berita dan maklumat terkini kepada masyarakat. Ini kerana media merupakan tulang belakang dalam menaikkan atau menjatuhkan sesuatu samada berita atau artis. Melalui penyampaian media cetak mahupun elektronik, ianya sememangnya mudah untuk diterima oleh semua lapisan masyarakat kerana gaya penyampaiannya amat menarik seiring dengan zaman sekarang yang meniti arus globalisasi.

Dalam dunia penyiaran televisyen, semestinya ianya adalah satu medium yang amat disukai oleh masyarakat kerana ianya menggabungkan visual dan audio yang mampu menarik perhatian orang ramai dan semestinya juga pengaruhnya amat besar. Ianya merupakan salah satu medium dalam menyampaikan maklumat dan jika kita dapat lihat munculnya rancangan game show yang menguji minda. Rancangan game show ini sesetengahnya memang bagus untuk diterbitkan namun terdapat juga rancangan game show yang menampakkan kebodohan peserta sebagai contoh “Ewah-Ewah”. Didalam game show ini terdapat suatu bahagian dimana peserta harus membuat pengiraan matematik yang mudah sahaja, namun ianya kadangkala tidak dapat disempurnakan oleh peserta. Seharusnya sebelum menerbitkan sesuatu rancangan yang berbentuk reality mahupun game show, pihak berwajib haruslah melakukan research dahulu untuk mengetahui baik dan buruknya rancangan yang ingin diterbitkan.

Jika kita lihat reality tv seperti Akademi Fantasia, Mystar LG, Mentor, Gangstar, Bintang RTM, Malaysian Idol, OIAM dan sebagainya membuatkan semakin banyak penyanyi-penyanyi muda mula muncul umpamanya cendawan yang tumbuh selepas hujan. Ada baik dan buruknya. Yang baik diteruskan dan yang buruk diperbaiki pada masa hadapan. Namun,terdapat juga reality tv yang mendatangkan semangat dan iltizam serta yang menjana minda sebagai contoh The Biggest Loser yang membuatkan masyarakat berazam untuk menurunkan berat badan dengan secara sihat demi menjaga kesihatan mereka. Rancangan seperti Amazing Race juga membuatkan masyarakat bersemangat untuk meneruskan hidup walau apa saja cabaran yang melanda.

Secara tuntasnya, rancangan game show yang menjana minda haruslah diteruskan untuk terus bersama menjana minda masyarakat dunia dan haruslah sentiasa diperbaharui dengan akademik yang terkini supaya generasi demi generasi terus dapat mengikutinya. Dan pada yang hanya memperbodohkan akal haruslah segera dihentikan atau dibaikpulih demi menjaga kualiti penyiaran tv di Malaysia, yang seantero dunia tahu bahawa Malaysia adalah Negara yang membangun dan oleh itu tahap penyiaran dan isinya haruslah bertepatan dengan Negara yang membangun.

FIRAH AN-NUR BT NAZRI

Mohd Shazroul Farhan said...

Bila bercakap soal rancangan realiti semuanya memang nampak ke arah keburukan. Tetapi inilah yang dinamakan sebagai komersial kepada sesebuah stesen televisyen. Misalnya Astro memang sudah mendahului stesen-stesen televisyen yang lain di mana berjaya meraih jutaan ringgit semata-mata melalui rancangan realiti. Sebut saja Akademi Fantasia, ramai yang tahu. Dari musim pertama hinggalah musim ke tujuh. Coraknya juga sama seperti rancangan-rancangan realiti lain seperti OIAM (One In A Million), Gangstarz, Mentor, My Starz LG, Malaysian Idol dan bermacam-macam lagi. Tetapi apa yang saya inginkan katakan inilah yang cuba diraih oleh stesen-stesen tempatan. Semuanya gara-gara komersial dan pendapatan melalui apa yang mereka rencanakan. Langsung tidak memikirkan soal pemikiran masyarakat masa kini. Sehinggakan saya ada seorang saudara yang masih kecil tetapi sudah bercita-cita mahu menjadi seperti Tomok; (Juara One In A Million musim 3) suatu hari nanti.

Sungguh mengejutkan kerana inilah yang terjadi masa kini. Jangan terkejut apabila Malaysia kian tumbuh dengan para-para penggiat seni tanahair yang kosong pemikirannya. Kerana semata-mata mahu menjadi artis segera yang 'dilacurkan' oleh pihak stesen televisyen. Maaf untuk dikatakan kerana saya sedikit tidak berpuas hati kerana ada sesetengah stesen telvisyen mengadakan rancangan realiti hingga tiga, empat buah semata-mata mahu meraih rating penonton yang tinggi. Tanpa memikirkan apa keburukannya kepada masyarakat di luar sana. Mak bapak berhempas pulas mencari duit mahu menyekolahkan anak-anak sebaliknya anak-anak sibuk mahu mencari duit bagi menyuap ibu bapa di rumah. Zaman sekarang semuanya sudah terbalik. Itu belum lagi bila sudah terkenal, lupa daratan, mabuk sana sini, lupa dunia dan keluarga. Masya ALLAH. Serba kita tahu lumrah kehidupan artis semuanya rata-rata sukar untuk ditafsirkan.

Seperti apa yang saya katakan tadi juga turut menyokong Cik? Puan? Payung.. mengenai duit masyarakat zaman sekarang banyak ditipu oleh stesen-stesen telvisyen sekarang. Betul juga, untuk apa sesebuah rancangan yang mahu mengetengahkan bakat tak kira nyanyian, lakonan mahupun tarian memerlukan undian daripada penonton? Bukankah ia sebuah pertandingan bakat semulajadi dan bukanlah pertandingan yang memerlukan undian daripada penonton. Terlalu menyesakkan kepala apabila mulanya pertandingan mencari bakat sebaliknya menjadi pertandingan menunjuk paras rupa semata-mata.

Banyak yang saya lebih setuju dengan saudara Izzat Anuar. Rancangan hiburan hari ini banyak bertunjangkan hiburan semata-mata dan komersial bagi meraih keuntungan dan pendapatan yang lumayan bagi sesebuah stesen TV. Ketandusan idea dan cukup stereotaip cara perlaksanan dan konsep rancangan realitinya juga sangat menyakitkan hati.

Anonymous said...

Menjengah lewat usia dunia penyiaran yang semakin matang, program-program realiti dilihat semakin berpusu-pusu menerjah 'jendela' siaran. Rancangan realiti hiburan yang bercorak nyanyian sehingga kini telah berjaya menakluk 'tampuk pemerintahan' sehingga sukar untuk digugat oleh mana-mana program yang lain. Begitu gah dan hebat sekali persada seni suara dijulang masyarakat dunia! Sebut sahaja Akademi Fantasia, pasti gelagat Aznil Haji Nawawi yang bagaikan cacing kepanasan itu terlayar di skrin fikiran meskipun beliau sudah lama meninggalkan 'kerusi panas pengacaraan' untuk memberi laluan kepada pengacara lain. Apa yang ingin disampaikan di sini, program yang 'difotostat' dari negara luar itu sentiasa menjadi sebutan kendatipun sambutannya lewat beberapa tahun ini semakin suram. Pun begitu, peminat-peminat setia hiburan tanah air masih tekun 'menyelak kalender' menantikan kemunculan program tersebut saban tahun. Sehingga kini, saya masih tertanya-tanya. Setelah hampir sedekad Akademi Fantasia menjajah pemikiran masyarakat, namun bakat-bakat gemilang yang dilahirkan oleh program tersebut hanya boleh dibilang dengan jari sahaja. Bakat-bakat selebihnya terpaksa menyesuaikan diri dengan gelaran 'mee segera' yang dilabelkan oleh masyarakat. Jika program sedahsyat Akademi Fantasia pun masih terkial-kial dalam mengeluarkan 'produk' yang bermutu tinggi, apatah lagi program-program realiti hiburan seperti Gangstarz, Mystarz, dan One in A Million yang masih kekeringan sambutan dan publisiti? Tepuk dada tanya selera...

Bandingkan pula dengan program-program realiti bercorak kemasyarakatan seperti Bersamamu, program ini ditakrif sebagai 'drama air mata' yang sengaja dicipta untuk mengundang air mata dan simpati daripada penonton. Lebih memalukan, program ini mendapat kutipan derma yang terlalu 'kerdil' jika dibandingkan dengan program-program realiti berbentuk hiburan. Persoalannya, adakah masyarakat kita sudah terhakis dengan nilai-nilai kemanusiaan di dalam diri masing-masing? Adakah hiburan yang didambakan semata-mata sehingga terus melupakan tujuan utama manusia dihidupkan di dunia? Jika One in A Million mampu menawarkan pulangan mencecah jutaan ringgit, jika Akademi Fantasia mampu menyediakan lambakan hadiah yang menarik, tetapi mengapa program 'keinsafan' seperti Bersamamu hanya dipandang sebelah mata oleh pihak penaja dan golongan korporat amnya? Mungkin benar hujahan penulis, manusia semakin bodoh dan dungu pemikirannya! Hanya tahu menghabiskan harta ke jalan sia-sia , ke jalan yang langsung tidak diredhai oleh Allah SAW..

p/s: BACA SAMBUNGAN KOMEN SELANJUTNYA DI BAWAH....

Anonymous said...

Di arus zaman globalisasi sekarang ini, di dalam dunia penyiaran elektronik, khususnya television banyak menyiarkan rancangan berbentuk Realiti TV kepada penonton. Ini kerana adanya sambutan yang hangat dari masyarakat umum terhadap rancangan tersebut. Tak kira pagi ataupun malam jika kita membuka TV sudah pasti ada rancangan Realiti TV. Adakah pihak penyiaran sudah ketantusan idea untuk menyajikan rancangan yang lain selain dari Realiti TV? Saya sangat setuju dengan Encik wira, Realiti Tv ini banyak mengaibkan peserta dengan cabaran yang tak masuk akal sebagai contoh rancangan yang pernah di tayangkan dahulu iaitu Mencari Cinta-TV3. Bukan itu sahaja, malah ada juga yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi untuk ganjaran yang dipertaruhkan. Saya juga bersetuju dengan pendapat Encik Wira, iaitu rancangan bercorak ‘game show’ yang tidak memberi manfaat dan seharusnya dimansuhkan. Mengambil contoh rancangan Jangan Tidur Lagi-TV3 yang pastinya tiada aspek positif pada rancangan itu sendiri, selain komedi kosong yang dibikin pengacara dan gelagat peserta yang terdiri dari selebriti-selebriti terkial-kial menjawab soalan serta bersaing dalam pertandingan fizikal. Hiburan yang ditonjolkan bukan sahaja tidak bermanfaat, malahan menunjukkan kurangnya kecerdikan selebriti dalam aspek akademik dan sikap mereka yang tidak bermoral. Ini secara tidak langsung dapat memberikan impak yang negative kepada generasi-generasi muda. Tambahan lagi,rancangan hiburan yang berbentuk nyanyian seringkali membanjiri industi televisyen di negara ini. Rancangan seperti Malaysia Idol, Mentor, Akademi Fantasia dan lain-lain hanya mementingkan keuntungan yang mereka peroleh. Senang-senang sahaja mereka dapat untung melalui undian-undian yang dibuat oleh penonton yang meminati artis yang mereka dagangkan. Penonton pula, senang-senang tertipu dan rela berhabis ringgit asalkan artis yang mereka minati kekal dalam pertandingan itu malah memenanginya. Yang untungnya syarikat penerbitan rancangan itulah. Penonton juga yang rugi. Inilah realiti dan lumrah sebenar dalam rancangan realiti tv. Tidak salah sekiranya mereka mahu meniru idea luar, asalkan ianya diselarikan dengan nilai ketimuran dan islam, seperti contoh rancangan Roda Impian-TV3 dan Who Wants To Be A Millionaire-NTV7. Selain itu, rancangan-rancangan seperti ini dikekalkan untuk menjana tahap akademik masyarakat selain ianya sebagai salah satu saluran mudah untuk menambah pengetahuan am. Seterusnya, rancangan Realiti TV yang hanya bermotifkan hedonisme, patut dihentikan atau dikaji semula agar seiring sejalan dengan pegangan budaya dan agama masyarakat negara ini. Rancangan seperti The Biggest Loser-Astro, My Dad Is Better Than Your Dad-NTV7 . patut dikekalkan agar ianya bukan sahaja membantu membina jati diri peserta, malah member motivasi kepada penonton.

shera Dash said...

Di arus zaman globalisasi sekarang ini, di dalam dunia penyiaran elektronik, khususnya television banyak menyiarkan rancangan berbentuk Realiti TV kepada penonton. Ini kerana adanya sambutan yang hangat dari masyarakat umum terhadap rancangan tersebut. Tak kira pagi ataupun malam jika kita membuka TV sudah pasti ada rancangan Realiti TV. Adakah pihak penyiaran sudah ketantusan idea untuk menyajikan rancangan yang lain selain dari Realiti TV? Saya sangat setuju dengan Encik wira, Realiti Tv ini banyak mengaibkan peserta dengan cabaran yang tak masuk akal sebagai contoh rancangan yang pernah di tayangkan dahulu iaitu Mencari Cinta-TV3. Bukan itu sahaja, malah ada juga yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi untuk ganjaran yang dipertaruhkan. Saya juga bersetuju dengan pendapat Encik Wira, iaitu rancangan bercorak ‘game show’ yang tidak memberi manfaat dan seharusnya dimansuhkan. Mengambil contoh rancangan Jangan Tidur Lagi-TV3 yang pastinya tiada aspek positif pada rancangan itu sendiri, selain komedi kosong yang dibikin pengacara dan gelagat peserta yang terdiri dari selebriti-selebriti terkial-kial menjawab soalan serta bersaing dalam pertandingan fizikal. Hiburan yang ditonjolkan bukan sahaja tidak bermanfaat, malahan menunjukkan kurangnya kecerdikan selebriti dalam aspek akademik dan sikap mereka yang tidak bermoral. Ini secara tidak langsung dapat memberikan impak yang negative kepada generasi-generasi muda. Tambahan lagi,rancangan hiburan yang berbentuk nyanyian seringkali membanjiri industi televisyen di negara ini. Rancangan seperti Malaysia Idol, Mentor, Akademi Fantasia dan lain-lain hanya mementingkan keuntungan yang mereka peroleh. Senang-senang sahaja mereka dapat untung melalui undian-undian yang dibuat oleh penonton yang meminati artis yang mereka dagangkan. Penonton pula, senang-senang tertipu dan rela berhabis ringgit asalkan artis yang mereka minati kekal dalam pertandingan itu malah memenanginya. Yang untungnya syarikat penerbitan rancangan itulah. Penonton juga yang rugi. Inilah realiti dan lumrah sebenar dalam rancangan realiti tv. Tidak salah sekiranya mereka mahu meniru idea luar, asalkan ianya diselarikan dengan nilai ketimuran dan islam, seperti contoh rancangan Roda Impian-TV3 dan Who Wants To Be A Millionaire-NTV7. Selain itu, rancangan-rancangan seperti ini dikekalkan untuk menjana tahap akademik masyarakat selain ianya sebagai salah satu saluran mudah untuk menambah pengetahuan am. Seterusnya, rancangan Realiti TV yang hanya bermotifkan hedonisme, patut dihentikan atau dikaji semula agar seiring sejalan dengan pegangan budaya dan agama masyarakat negara ini. Rancangan seperti The Biggest Loser-Astro, My Dad Is Better Than Your Dad-NTV7 . patut dikekalkan agar ianya bukan sahaja membantu membina jati diri peserta, malah member motivasi kepada penonton.

shera Dash said...

Di arus zaman globalisasi sekarang ini, di dalam dunia penyiaran elektronik, khususnya television banyak menyiarkan rancangan berbentuk Realiti TV kepada penonton. Ini kerana adanya sambutan yang hangat dari masyarakat umum terhadap rancangan tersebut. Tak kira pagi ataupun malam jika kita membuka TV sudah pasti ada rancangan Realiti TV. Adakah pihak penyiaran sudah ketantusan idea untuk menyajikan rancangan yang lain selain dari Realiti TV? Saya sangat setuju dengan Encik wira, Realiti Tv ini banyak mengaibkan peserta dengan cabaran yang tak masuk akal sebagai contoh rancangan yang pernah di tayangkan dahulu iaitu Mencari Cinta-TV3. Bukan itu sahaja, malah ada juga yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi untuk ganjaran yang dipertaruhkan. Saya juga bersetuju dengan pendapat Encik Wira, iaitu rancangan bercorak ‘game show’ yang tidak memberi manfaat dan seharusnya dimansuhkan. Mengambil contoh rancangan Jangan Tidur Lagi-TV3 yang pastinya tiada aspek positif pada rancangan itu sendiri, selain komedi kosong yang dibikin pengacara dan gelagat peserta yang terdiri dari selebriti-selebriti terkial-kial menjawab soalan serta bersaing dalam pertandingan fizikal. Hiburan yang ditonjolkan bukan sahaja tidak bermanfaat, malahan menunjukkan kurangnya kecerdikan selebriti dalam aspek akademik dan sikap mereka yang tidak bermoral. Ini secara tidak langsung dapat memberikan impak yang negative kepada generasi-generasi muda. Tambahan lagi,rancangan hiburan yang berbentuk nyanyian seringkali membanjiri industi televisyen di negara ini. Rancangan seperti Malaysia Idol, Mentor, Akademi Fantasia dan lain-lain hanya mementingkan keuntungan yang mereka peroleh. Senang-senang sahaja mereka dapat untung melalui undian-undian yang dibuat oleh penonton yang meminati artis yang mereka dagangkan. Penonton pula, senang-senang tertipu dan rela berhabis ringgit asalkan artis yang mereka minati kekal dalam pertandingan itu malah memenanginya. Yang untungnya syarikat penerbitan rancangan itulah. Penonton juga yang rugi. Inilah realiti dan lumrah sebenar dalam rancangan realiti tv. Tidak salah sekiranya mereka mahu meniru idea luar, asalkan ianya diselarikan dengan nilai ketimuran dan islam, seperti contoh rancangan Roda Impian-TV3 dan Who Wants To Be A Millionaire-NTV7. Selain itu, rancangan-rancangan seperti ini dikekalkan untuk menjana tahap akademik masyarakat selain ianya sebagai salah satu saluran mudah untuk menambah pengetahuan am. Seterusnya, rancangan Realiti TV yang hanya bermotifkan hedonisme, patut dihentikan atau dikaji semula agar seiring sejalan dengan pegangan budaya dan agama masyarakat negara ini. Rancangan seperti The Biggest Loser-Astro, My Dad Is Better Than Your Dad-NTV7 . patut dikekalkan agar ianya bukan sahaja membantu membina jati diri peserta, malah member motivasi kepada penonton.

shera Dash said...

Di arus zaman globalisasi sekarang ini, di dalam dunia penyiaran elektronik, khususnya television banyak menyiarkan rancangan berbentuk Realiti TV kepada penonton. Ini kerana adanya sambutan yang hangat dari masyarakat umum terhadap rancangan tersebut. Tak kira pagi ataupun malam jika kita membuka TV sudah pasti ada rancangan Realiti TV. Adakah pihak penyiaran sudah ketantusan idea untuk menyajikan rancangan yang lain selain dari Realiti TV? Saya sangat setuju dengan Encik wira, Realiti Tv ini banyak mengaibkan peserta dengan cabaran yang tak masuk akal sebagai contoh rancangan yang pernah di tayangkan dahulu iaitu Mencari Cinta-TV3. Bukan itu sahaja, malah ada juga yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi untuk ganjaran yang dipertaruhkan. Saya juga bersetuju dengan pendapat Encik Wira, iaitu rancangan bercorak ‘game show’ yang tidak memberi manfaat dan seharusnya dimansuhkan. Mengambil contoh rancangan Jangan Tidur Lagi-TV3 yang pastinya tiada aspek positif pada rancangan itu sendiri, selain komedi kosong yang dibikin pengacara dan gelagat peserta yang terdiri dari selebriti-selebriti terkial-kial menjawab soalan serta bersaing dalam pertandingan fizikal. Hiburan yang ditonjolkan bukan sahaja tidak bermanfaat, malahan menunjukkan kurangnya kecerdikan selebriti dalam aspek akademik dan sikap mereka yang tidak bermoral. Ini secara tidak langsung dapat memberikan impak yang negative kepada generasi-generasi muda. Tambahan lagi,rancangan hiburan yang berbentuk nyanyian seringkali membanjiri industi televisyen di negara ini. Rancangan seperti Malaysia Idol, Mentor, Akademi Fantasia dan lain-lain hanya mementingkan keuntungan yang mereka peroleh. Senang-senang sahaja mereka dapat untung melalui undian-undian yang dibuat oleh penonton yang meminati artis yang mereka dagangkan. Penonton pula, senang-senang tertipu dan rela berhabis ringgit asalkan artis yang mereka minati kekal dalam pertandingan itu malah memenanginya. Yang untungnya syarikat penerbitan rancangan itulah. Penonton juga yang rugi. Inilah realiti dan lumrah sebenar dalam rancangan realiti tv. Tidak salah sekiranya mereka mahu meniru idea luar, asalkan ianya diselarikan dengan nilai ketimuran dan islam, seperti contoh rancangan Roda Impian-TV3 dan Who Wants To Be A Millionaire-NTV7. Selain itu, rancangan-rancangan seperti ini dikekalkan untuk menjana tahap akademik masyarakat selain ianya sebagai salah satu saluran mudah untuk menambah pengetahuan am. Seterusnya, rancangan Realiti TV yang hanya bermotifkan hedonisme, patut dihentikan atau dikaji semula agar seiring sejalan dengan pegangan budaya dan agama masyarakat negara ini. Rancangan seperti The Biggest Loser-Astro, My Dad Is Better Than Your Dad-NTV7 . patut dikekalkan agar ianya bukan sahaja membantu membina jati diri peserta, malah member motivasi kepada penonton.

Anonymous said...

Awesome blog, but it would be better if in future you can share more about this subject. Keep posting good content.

Anonymous said...

I just added this site to my feed reader, great stuff. Can't get enough!

Anonymous said...

I really like the road you are posting!

you have an provocative point of aim!

Best regards,
[url=http://www.cameredesupraveghere.eu/]Camere de supraveghere I CAN SEE[/url]

Anonymous said...

I just noticed dj-wiramanja.blogspot.com by suddenly dropping by online, and found it is so sweet. Keep up the great work!

I have similar idea to this site.I hope we can work together
You can also get a tutor to help you. My friend told me he was helped a lot by excellent [URL=http://www.youtube.com/watch?v=YNNyMvpQ5qs ]chinese tutor needed [/URL]. Can you also share me with your comments in here?

Anonymous said...

I was researching via the web for some info since yesterday night and I at last found this! This is a impressive web site by the way, except it is a little hard to navigate in my smart phone.

Anonymous said...

Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a blog website' The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea
[url=http://buyneopoints2.yolasite.com/ ]buy neopoints[/url]


ClaireB74

Anonymous said...

I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's pretty worth enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.
[url=http://freddiehumph1128.posterous.com/pink-ribbon-merchandise-96341 ]pink ribbon merchandise[/url]

Anonymous said...

One other issue is that if you are in a scenario where you do not have a cosigner then you may really need to try to make use of all of your federal funding options. You can get many grants and other scholarships that will ensure that you get money to aid with classes expenses. Many thanks for the post. Payday Loans In 15 Mins Payday Lenders Only Swift Sterling Payday Loans Peachy Payday Loans Payday Loans No Brokers [url=http://ukpaydaylendersnotbrokers.co.uk]Payday Lenders Not Brokers[/url] [url=http://theswiftsterlingpaydayloans.co.uk]Swift Sterling Payday Loans[/url] [url=http://peachypaydayloans.co.uk]Peachy Payday Loans[/url] [url=http://ukpaydayloansnobrokers.co.uk]Payday Loans No Brokers[/url] [url=http://ukpoundstillpayday.co.uk]Pounds Till Payday[/url]

Anonymous said...

[url=http://depositfiles.com/signup.php?ref=bonusplatinum]DepositFiles[/url] - Ëó÷øèé äîõîä.

Anonymous said...

Funny pics site with the best awesome content

[url=http://www.ploxr.com/]Funny news[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.freewebs.com/apotheke-pille/]apotheke kaufland steinheim
[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.xing.com/profile/Danka_Clar]apotheke zur post ankum
[/url]

Anonymous said...

[url=http://www.xing.com/profile/Danka_Clar]apotheke wien
[/url]

Anonymous said...

Believe it or not[url=http://www.coltsfootballstore.com]Womens Coby Fleener Jersey[/url]
they're obtainable in wholesale! Walk-in shops have pricey branded jersey shipping rates) and decide which [url=http://www.officialpackersjerseysshop.com]Randall Cobb Jersey[/url]
the best bargain for you
ï»?However[url=http://www.officialpackersjerseysshop.com]Womens Randall Cobb Jersey[/url]
basketball players[url=http://www.officialpackersjerseysshop.com]Womens Randall Cobb Jersey[/url]
are considered[url=http://www.officialpackersjerseysshop.com]Authentic Aaron Rodgers Jersey[/url]
some people even think that they are the team to play the hero celebrity Mindset and body language go hand in hand to offer you the confidence you need as being a direct guitar[url=http://www.coltsfootballstore.com]Nike Andrew Luck Jersey[/url]
t

Anonymous said...

[b][url=http://www.bestbagsonlinestore.com/]www.bestbagsonlinestore.com[/url][/b] Louis Vuitton purses and purses unquestionably are a method inspiration of every person. Lots of people will be all set invest funds to purchase a traditional bit of this provider. Hold the pointers presented prepared additionally to obtain ones part and thus you do not get pretend purses and purses.

[b][url=http://www.louisvuittonwalletsmall.com/]louis vuitton purses[/url][/b] LV Monogram Vernis bags are these a celeb must-have that the vogue residence has made two styles that pay back tribute towards the finest purchasing and clubbing in Hollywood, Sunset Boulevard and Roxbury. This season's new collection of bags from Chanel look just irresistible, however, you do not need some time to go out on the market place, which happens to be not really close to your residence, to purchase them. Time is functioning out and you also recognize the retailers will operate from the design you need.

[b][url=http://www.bestbagsonlinestore.com/]louis vuitton outlet[/url][/b] Two a long time ago my coat was stolen from the inept coat-check at Chelsea Brewing Firm in NY, NY. At the time I realized that CBC was using no action to help me out, I took them to Small Promises Court docket. I got $200 and an instruction on our legal technique from the working experience.
Reseller Web Hosting-Not As easy as You ThinkFebruary 7, 2012So you are completely ready to create it significant by setting up your individual web internet hosting business. Wonderful! But have you ever looked at the many hurdles and done your study prior to diving in head very first that has a reseller web internet hosting account? Understanding what you facial area before beginning from scratch just could help save your sanity. I can empathize More.

[b][url=http://www.uggsclearanceonline.co.uk/]www.uggsclearanceonline.co.uk[/url][/b] Dietary health supplements offer a reliable and safe implies of observing to it that the diet program has ample quantities of this important trace mineral given supplement dosage remains inside of the common advisable everyday intake concentrations. Very a lot of any nutrient can do physical harm for the body and therefore it is very important be experienced in regards to the dietary demands of your respective entire body along with the dietary supplement you happen to be thinking about to be used. It truly is therefore vital to check with a doctor in order to avoid over dosage.

[b][url=http://www.louisvuittonbagssalenow.co.uk/]louis vuitton outlet[/url][/b] And given that then, we have now performed fantastically well." The cellular phone business's inventory has surged as a result of the West Bank business. Morgan. lender: Blair has additionally lobbied to the enhancement of a gas industry off Gaza. This is certainly among the list of hottest Black hairstyle and seems to be good on about every person. They will need taking some strands of hair and braiding them into rope-like formations. You are able to get started with a few stranded braids which can be looked upon as the best and transfer on to 5 stranded braids, twelve stranded braids etc.

Anonymous said...

When we look at the concise explaination the word like, not just in relation to a close romance utilizing a different, but as a sensing that could be engendered if you have miltchmonkey the best partnership with ourselves far too ( space ) and even like a sensation of increased oneness household and also the human race -- that becomes much more crystal clear that every any individual is looking to get in everyday life is definitely like.

Anonymous said...


The very next time I read a blog, I hope that it does not fail me as much as this particular one. I mean, Yes, it was my choice to read through, nonetheless I actually believed you would probably have something useful to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could possibly fix if you were not too busy searching for attention.

Anonymous said...

Heya i'm for the first time here. I found this board and I in finding It really useful & it helped me out much. I hope to offer something again and aid others like you helped me.
My website > louis vuitton monogram multicolor greta

Anonymous said...

you're in reality a good webmaster. The web site loading speed is incredible. It sort of feels that you're doing any unique trick.

Also, The contents are masterwork. you have done a excellent job in this topic!


My web blog ... michael kors handbags
my website :: michael kors handbags

Anonymous said...

I am really glad I've found this info. Nowadays bloggers publish just about gossips and web and this is really frustrating. A good web site with exciting content, this is what I need. Thanks for keeping this web-site, I will be visiting it. Do you do newsletters? Can't find it. If any ones needs some expert web design or seo search engine optimization help check out my los angeles web design seo company website http://gotwebsite1.com los angeles web design lose Angeles best website designers and seo company they are able to put your website take over on the internet. We absolutely love your blog and find almost all of your post's to be precisely what I'm looking for. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this site. I am hoping the same high-grade site post from you in the upcoming also. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own web site now. Really the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a great example of it.

Anonymous said...

A motivating discussion is worth comment. I believe that you
ought to write more on this subject, it might not be a taboo matter but typically folks don't talk about such issues. To the next! Cheers!!

my page: tv shows

Anonymous said...

Excellent web site you have here.. It's difficult to find good quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!

Check out my page: Michael Kors Handbags Outlet

Anonymous said...

My brother suggested I might like this blog. He was entirely right.

This post truly made my day. You can not imagine just how much time I had spent for this information!
Thanks!

Also visit my web site :: michael kors hudson downtown shoulder tote

Anonymous said...

I simply could not go away your web site before suggesting that
I really loved the usual information an individual supply on your visitors?
Is gonna be again steadily to check up on new posts

Visit my blog Michael Kors Uk

Anonymous said...

I know this website presents quality based content and other data, is there any other website which provides such data in quality?



Look into my page トリーバーチ

Anonymous said...

This is a very good tip particularly to those fresh to the blogosphere.

Simple but very precise information… Thank you
for sharing this one. A must read article!

my blog post; コーチ

Anonymous said...

This website was... how do I say it? Relevant!

! Finally I have found something which helped me.
Kudos!

Here is my blog post トリーバーチ

Anonymous said...

Hello, i think that i saw you visited my website so i came
to “return the favor”.I am attempting to find
things to enhance my website!I suppose its ok to use some of your ideas!
!

Here is my site クロエ

Anonymous said...

I'm not sure why but this blog is loading extremely slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I'll check back later and
see if the problem still exists.

Feel free to visit my web-site :: www.team-ecla.eu

Anonymous said...

Why people still make use of to read news papers when in this technological world the whole thing is available on web?


Also visit my weblog; コーチ 財布

Anonymous said...

I know this web site gives quality depending posts and extra stuff, is
there any other web site which offers these
kinds of data in quality?

Here is my weblog ミュウミュウ

Anonymous said...

Spot on with this write-up, I truly believe this site needs a great deal more attention.
I'll probably be returning to read more, thanks for the info!

my web-site; クロエ アウトレット

Anonymous said...

Howdy very nice web site!! Man .. Excellent .. Superb .

. I will bookmark your blog and take the feeds additionally?
I'm happy to seek out a lot of useful info right here in the put up, we'd like
develop more strategies in this regard, thanks for sharing.

. . . . .

My blog: クロエ 財布

Anonymous said...

I visit everyday some blogs and information sites to read
content, but this blog offers feature based articles.

my website: トリーバーチ

Anonymous said...

Hmm it looks like your site ate my first comment (it was extremely
long) so I guess I'll just sum it up what I had written and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
I too am an aspiring blog writer but I'm still new to everything. Do you have any recommendations for beginner blog writers? I'd definitely appreciate
it.

Feel free to visit my web site; ミュウミュウ

Anonymous said...

Great work! This is the type of info that are meant to be shared across the web.

Shame on Google for no longer positioning this post higher!
Come on over and seek advice from my web site . Thanks =)

Also visit my web-site: www.christianlouboutinoutletstorex2013.com

Anonymous said...

Hi! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?
My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many
months of hard work due to no back up. Do you have any methods
to stop hackers?

my web page; http://fanclub.asalettfilms.com

Anonymous said...

Good post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon
every day. It will always be helpful to read through articles from other authors and practice a little something from other websites.


Also visit my website :: www.chloeoutletstore2013.com

Anonymous said...

I know this site provides quality depending content and additional
stuff, is there any other site which presents these information in quality?


Look into my web-site; クロエ

Anonymous said...

I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up!

I'll go ahead and bookmark your site to come back in the future. Many thanks

Look into my blog post - トリーバーチ

Anonymous said...

You actually make it appear so easy along with your presentation but I
in finding this matter to be actually something that I believe I might never
understand. It kind of feels too complex and very huge for me.
I'm having a look forward in your subsequent post, I'll attempt to get the hang
of it!

Also visit my webpage: コーチ

Anonymous said...

I know this if off topic but I'm looking into starting my own blog and was wondering what all is needed to get setup? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?

I'm not very internet smart so I'm not 100% certain. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Cheers

Have a look at my web-site ... ルブタン 新作

Anonymous said...

I am regular visitor, how are you everybody?
This paragraph posted at this website is truly good.


Look at my web-site クリスチャンルブタン

Anonymous said...

I am really impressed with your writing skills as well as
with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself?
Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare
to see a nice blog like this one nowadays.


my site - nike air max günstig

Anonymous said...

I got this site from my friend who shared with me concerning this web site and at the moment this time I am visiting this site and reading very informative posts at this place.


Feel free to visit my homepage nike air max günstig

Anonymous said...

Its such as you read my thoughts! You appear to grasp
so much about this, like you wrote the guide in it or something.
I think that you could do with a few percent to force the message home a little bit, however instead
of that, this is magnificent blog. An excellent read. I will definitely be back.


My web blog ... nike air max

Anonymous said...

Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written
article. I'll make sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I will certainly comeback.

Also visit my site - コーチ

Anonymous said...

Hey! I could have sworn I've been to this website before but after reading through some of the post I realized it's new to me.
Nonetheless, I'm definitely delighted I found it and I'll be
book-marking and checking back frequently!

Here is my page :: günstig nike air max

Anonymous said...

I'm really enjoying the design and layout of your website. It's a very easy on the eyes which makes
it much more enjoyable for me to come here and
visit more often. Did you hire out a developer to create
your theme? Great work!

Here is my weblog billig nike air max

Anonymous said...

I was recommended this blog by my cousin. I am
not sure whether this post is written by
him as nobody else know such detailed about my problem.
You are incredible! Thanks!

my homepage ... air max pas cher

Anonymous said...

Actually when someone doesn't understand after that its up to other visitors that they will help, so here it occurs.

Also visit my blog: billig air max

Anonymous said...

whoah this weblog is wonderful i love studying your posts.
Stay up the good work! You recognize, lots of persons are hunting round for this information, you could help them greatly.


my blog post ... air max france

Anonymous said...

I am really pleased to read this blog posts which includes tons of valuable facts, thanks for providing these kinds of data.


Review my web site; pas cher air max

Anonymous said...

Way cool! Some very valid points! I appreciate
you penning this post and the rest of the site is extremely good.


Take a look at my web page ... air max pas cher

Anonymous said...

Hi there, I desire to subscribe for this webpage to get newest updates,
therefore where can i do it please help out.

Here is my web site; sxcyyj.com

Anonymous said...

It's very easy to find out any topic on net as compared to books, as I found this paragraph at this web site.

My page; www.westernmotorsports.org

Anonymous said...

It's fantastic that you are getting ideas from this paragraph as well as from our discussion made at this time.

Feel free to visit my blog post nike air max 2012

Anonymous said...

I visited multiple web sites but the audio quality for audio
songs present at this web site is actually fabulous.

my web site: kors hunger campaign

Anonymous said...

Good day! I simply wish to give an enormous thumbs up
for the good data you will have here on this post. I shall be coming back to your blog for more soon.



Also visit my site; kyuhyun seohyun ff 2012

Anonymous said...

Hi there, I wish for to subscribe for this website to get hottest updates,
therefore where can i do it please help out.

my webpage; kors cares

Anonymous said...

Whats up! I just would like to give a huge thumbs up for the nice data
you have got right here on this post. I can be
coming again to your weblog for more soon.

Feel free to visit my web site :: selah before the throne of god above lyrics

Anonymous said...

Hello! I just wish to give a huge thumbs up
for the good information you will have here on this post.
I might be coming again to your blog for more soon.


Look at my webpage - queen seon deok episode 3

Anonymous said...

Howdy! I just want to give a huge thumbs up for the good
data you might have here on this post. I will likely be coming again to
your blog for more soon.

my blog before five in a row book list

Anonymous said...

Hi there! I simply wish to give an enormous thumbs up for the great information you might have here on this post.

I will be coming back to your weblog for more soon.


My web-site - semester at sea programs scholar

Anonymous said...

Whats up! I just want to give a huge thumbs up for the good info you have got here on this post.
I will probably be coming back to your blog for extra soon.



Here is my webpage: fresh pasta semolina vs all purpose

Anonymous said...

Hi there! I simply would like to give an enormous thumbs up
for the nice info you’ve gotten here on this post.
I might be coming again to your weblog for extra soon.


my web site :: durum semolina flour for pasta

Anonymous said...

Hiya! I just want to give a huge thumbs
up for the great data you’ve right here on this post.

I will be coming again to your weblog for more soon.


Have a look at my homepage ... seo friendly slow directory submission packages

Anonymous said...

Howdy! I just would like to give a huge thumbs up for the nice data you
have got here on this post. I shall be coming again to your weblog for extra soon.



my web page: semi flush ceiling light drum shade